webdesign

5 webdesign trends voor 2022

Trends in webdesign zijn cyclisch, maar 2022 kan er om verschillende redenen uitspringen. Ja, actuele gebeurtenissen zoals de Corona pandemie spelen een rol, maar daarnaast worden mobiele apparaten steeds krachtiger en privacy en veiligheid zijn voor veel mensen een belangrijk aandachtspunt geworden.

Met de toegenomen technische mogelijkheden hebben we de afgelopen jaren veel complexiteit aan websites toegevoegd zien worden – maar webdesigners en -ontwikkelaars moeten inspelen op culturele fenomenen als economisch herstel, privacy en veiligheid. Wij denken dat 2022 het jaar is waarin sites die hun koers bijstellen in de richting van duidelijkheid, openheid en eenvoud. Hier zijn de trends die volgens ons 2022 zullen bepalen, en hoe u een vliegende start kunt maken om ze te leiden. 

1. Delen, niet vertellen

Is het een trend, of is het gewoon tijdloos advies? Mensen inspireren met je boodschap betekent ze binnenhalen met visuals en interacties die verrassen en boeien. In 2022 zie je meer achtergrondvideo’s en animaties die de geest van je bezoeker boeien en zachte beweging toevoegen aan je pagina, het bouncepercentage verlagen en bezoekers helpen zich te verbinden met de woorden en de boodschap.

Micro-interacties en micro-animaties zijn ook manieren die pagina’s leven en energie geven. Door ze subtiel, maar merkbaar te maken, voeg je een detailniveau toe dat je bezoekers misschien niet kunnen verwoorden, maar dat je helpt op te vallen.

Wat is een micro-interactie?
Zie ze als kleine animaties die getriggerd worden door met je cursor over de pagina te bewegen, of door naar een bepaald deel van de pagina te scrollen. Wanneer je met de muis over een knop of een deel van de site gaat en iets van kleur verandert, of een pictogram lichtjes beweegt, dan betrekt dat je visueel en geeft het de pagina een tastbaar gevoel.

Animaties zijn vooral nuttig om complexe concepten en processen op een eenvoudige, verteerbare manier te illustreren. Hoewel het overmatig kan worden gebruikt, illustreren eenvoudige en verfijnde animaties uw boodschap op een manier die woorden nooit zouden kunnen.

2. Eenvoud: minder woorden & kalmerende kleuren

Bedrijven staan in 2022 voor grote uitdagingen. Hobbels creëren om klanten aan je te binden is gewoon niet handig als je bedrijf wil groeien. Hoe vertaalt zich dat in webdesign?

Minder woorden, kalmerende kleuren, levendige beelden en zeer duidelijke oproepen tot actie zouden in 2022 de rage moeten zijn. Pagina’s zullen steeds vaker lichter worden vormgegeven, zodat de gebruiker wordt aangemoedigd om dieper te graven in plaats van alles vooraan op één pagina te zetten. Het zal gaan om vereenvoudigde berichtgeving die de bezoeker aanspoort om meer te willen weten, in plaats van complexe conversaties die bezoekers het gevoel geven dat ze overladen worden met informatie.

Terwijl een paar jaar geleden de trend ging in de richting van infographics – strak vormgegeven, typografisch gedreven, gecondenseerde ruimte – zal design in 2022 meer ruimte en zachte beweging bevatten. Op die manier kun je nog steeds informatie overbrengen, maar op een manier die onthult en uitbreidt, in plaats van zo overweldigend te zijn.

Formulieren zullen waarschijnlijk eenvoudiger en lichter van gewicht worden om te voorkomen dat de potentiële lead verloren gaat aan een complexe reeks van invoervelden. Een paar vragen verspreid over een paar pagina’s blijkt een succesvollere methode te zijn om nieuwe leads aan te trekken dan één groot formulier – en het is ook makkelijker te gebruiken op mobiele apparaten.

3. Veiligheid voorop

En terwijl iedereen zich aan het oriënteren is op de nieuwe wereld na 2020 en 2021, evolueren de webdesign trends om mensen te helpen zich veilig te voelen en klaar te zijn om zich opnieuw te binden. Net zoals kantoren en binnenruimtes worden geherstructureerd om mensen terug te “lokken” naar persoonlijk werk, passen websites hun design aan om mensen ruimte te geven, angst te verminderen en zich comfortabel en veilig te laten voelen.

We zien dat webpagina’s meer beeldmateriaal integreren dat doet denken aan buitenruimtes en design dat is geïnspireerd op huisdecor. Door natuurlijke, organische vormen te integreren, voelt de pagina uniek, inspirerend en levendig aan. We willen onze bezoekers het gevoel geven dat ze zich in een nieuwe ruimte bevinden – maar ze zijn net zo veilig als thuis.

Dit gaat echt over esthetiek en gevoelens – we willen weg van huis zijn, maar tegelijkertijd willen we de veiligheid van ons huis. Ontwerpen die ruim, uitnodigend en aangenaam aanvoelen, geven uw bezoekers een gevoel van veiligheid en geborgenheid.

4. Aanpassing en toegankelijkheid

Over toegankelijkheid gesproken – toegankelijkheid is een steeds belangrijker element van webdesign, omdat onze apparaten meer aanpassingen maken voor bezoekers met een visuele of auditieve beperking. Webdesign heeft in de loop der jaren meerdere “doe dit eerst”-concepten toegevoegd – mobile-first, linksaf bij beveiliging – maar uiteindelijk moet toegankelijkheid vanaf het begin in het ontwerpproces worden geïntegreerd, net als beveiliging. Webontwikkeling is een holistisch proces waarin inhoud en technische behoeften samenkomen, en toegankelijkheid staat op gelijke voet met veiligheid, ontwerp en contentstrategie om uw boodschap bij iedereen te krijgen.

Steeds meer websites integreren thema- en lettertypeaanpassingen om uiteenlopende redenen, en toegankelijkheid staat boven aan die lijst. Ondersteunende besturingssysteemfuncties zoals een donkere modus (zodat uw website geen pijn doet aan uw ogen wanneer u ’s nachts op het web surft) en toegankelijkheidsfuncties zoals het schalen van het lettertype en het aanpassen van het contrast worden steeds meer geïmplementeerd.

Deze functies laten uw klant zien dat u nadenkt over hun behoeften en wensen, en dat u ze tegemoet komt met het ontwerp van uw website. Sites die dit doen, vallen op in de gedachten van uw klanten, omdat zij bewust de keuze hebben gemaakt om deze functies op hun apparaten te gebruiken – als uw site deze functies ondersteunt, zullen uw bezoekers dat merken. 

5. Positieve denkpatronen

Culturele denkpatronen motiveren ontwerptrends. Er zijn veel negatieve gedachten en denkwijzen die het moderne internet vertroebelen en verwarren. Een overdaad aan informatie is wijdverspreid en schaadt ons vermogen om met onze ervaringen om te gaan en ze te begrijpen. 

Succesvolle websites in 2022 en daarna zullen dit tegengaan door ervaringen te creëren die de gebruiker helpen en positieve gedachten en goodwill opwekken. De thema’s herstel en groei worden bevorderd met duidelijke boodschappen en inspirerende beelden. Bij deze trends gaat het erom uw bezoekers te helpen in plaats van ze te sturen, waardoor ze positief zullen denken over uw site en hun relatie met u.